Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Узагальнююча податкова консультація щодо застосування окремих положень ст. 39 ПКУ

, опубліковано 14 червня 2021 о 08:00

Головне управління ДПС в Одеській області доводить до відома платників, що наказом Міністерства фінансів України від 14 травня 2021 року № 266 затверджено Узагальнюючу податкову консультацію щодо застосування окремих положень статті 39 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – Кодекс), у тому числі під час коригування фінансового результату до оподаткування на підставі підпунктів 140.5.4, 140.5.5¹ та 140.5.6 статті 140 цього Кодексу.

В цій консультації Мінфін надав роз’яснення на питання, які стосуються:

визначення відповідності умов контрольованої операції із сировинними товарами та товарами, що мають біржове котирування, принципу «витягнутої руки» (питання №№ 1, 2, 4, 5);

визначення відповідно до підпункту «е» п.п.39.2.1.4 п.39.2 ст.39 ПКУ операцій з реструктуризації бізнесу контрольованими (питання №3);

коригування фінансового результату для цілей п.п.140.5.4, п.п.140.5.5¹ та 140.5.6 статті 140 Кодексу (питання №№ 6, 7, 8, 9).

В частині особливостей застосування положень щодо сировинних товарів та товарів, що мають біржове котирування, роз’яснено, що оскільки постанова Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 року № 1221, якою затверджено Перелік сировинних товарів, набула чинності з 1січня 2021 року, норми Кодексу щодо контрольованих операцій з сировинними товарами застосовуються починаючи з 1 січня 2021 року. (питання № 1).

Якщо платник податків для аналізу операцій з товарами, що мають біржове котирування у періоді з 01.01.2020 до 22.05.2020 використовував норми п.п.39.2.1.3 ст.39 Кодексу, то він може до кінця 2020 року продовжувати застосовувати ці норми незважаючи на їх виключення із Кодексу з 23.05.2020 (питання № 2).

Є неможливим внесення змін у повідомлення про укладення договору (контракту) на здійснення операції із сировинними товарами, подане відповідно до п.п.39.3.3.5 ст.39 Кодексу, у зв’язку із укладанням додаткової угоди, відповідно до якої вносяться зміни у суттєві договірні умови (питання № 4).

Якщо операції проводяться за рамковим договором, повідомлення, визначене п.п.39.3.3.5 ст.39 Кодексу, подається на кожну додаткову угоду, у якій визначені суттєві умови договору (питання № 5).

Відповідно до п.п. «е» п.п.39.2.1.4 п.39.2 ст.39 Кодексу операції з реструктуризації бізнесу (за умови відповідності їх критеріям п.п.39.2.1.1 і 39.2.1.7 п.п.39.2 ст.39 Кодексу) визнаються контрольованими операціями. Для аналізу відповідності умов таких операцій принципу «витягнутої руки» рекомендовано використовувати Настанови ОЕСР (питання № 3).

Також в консультації зазначено, що платник податків має право не збільшувати фінансовий результат на 30% (відповідно до п.п.140.5.4, п.п.140.5.5¹ та 140.5.6 статті 140 Кодексу, у випадку проведення операцій з нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена до переліку, затвердженого постановою КМУ №480, якщо такий нерезидент сплачував корпоративний податок (податок на прибуток) у державі, в якій він зареєстрований, як юридична особа (за наявності підтверджуючого документу, який видано фінансовим (податковим) органом відповідної країни за встановленою законодавством цієї країни формою та належним чином легалізованим та перекладеним відповідно до законодавства України (питання №6).

У разі проведення операцій за договорами комісій комітент – нерезидент повинен коригувати фінансовий результат до оподаткування (а не комісіонер), оскільки право власності переходить безпосередньо від такого комітента до покупця-нерезидента, або від постачальника – нерезидента до комітента (питання № 7).

Платник податків для цілей п.п.140.5.4, п.п.140.5.5¹ та 140.5.6 статті 140 Кодексу повинен скласти документ у довільній формі в обсязі, що необхідний для оцінки відповідності умов операцій принципу «витягнутої руки». Таке обґрунтування надається платником на запит контролюючого органу під час проведення документальної перевірки, або на запит контролюючого органу відповідно до п.73.3 ст.73 Кодексу (питання №8).

У разі якщо платник податків скористався своїм правом не здійснювати коригування, передбачені п.п.140.5.4, п.п.140.5.5¹ та 140.5.6 статті 140 Кодексу, але виявилося, що ціна, вказана в такому підтверджені (або за результатами перевірки) не відповідає принципу «витягнутої руки»  коригування здійснюється на розмір між фактичною вартістю придбання або продажу та вартістю, що відповідає мінімальному / максимальному значенню діапазону (у разі самостійного коригування), або – вартістю, що відповідає медіані діапазону (за результатами перевірки контролюючим органом) (питання № 9).

Посилання: Наказ Міністерства фінансів України від 14 травня 2021 року № 266 (Узагальнююча податкова консультація щодо застосування окремих положень статті 39 Податкового кодексу України, у тому числі під час коригування фінансового результату до оподаткування на підставі підпунктів 140.5.4, 140.5.5¹ та 140.5.6 статті 140 цього Кодексу):

https://mof.gov.ua/storage/files/%D0%9D%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%B7_266.pdf