Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Досудове врегулювання спорів з органами ДПС

, опубліковано 09 грудня 2019 о 12:27

Головне управління ДПС в Одеській області долучається до Всеукраїнського тижня права і в рамках його проведення надає роз’яснення з актуальних питань реалізації прав і свобод людини та правозахисної діяльності в органах ДПС. Отже, розглянемо досудове врегулювання спорів з органами державної податкової служби.

Конституцією України встановлено, що в разі порушення прав громадян вони крім звернення до суду також мають право звертатися до органів державної влади зі скаргами або заявами. В свою чергу органи державної влади зобов'язані розглянути подані звернення та надати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Враховуючи пряму дію норм Конституції України щодо прав громадян на звернення, Податковим кодексом України та Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» встановлено процедуру адміністративного оскарження рішень контролюючих органів до яких відносяться органи державної податкової служби України.

Так, статтею 56 Податкового кодексу України встановлено, що рішення прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

Під процедурою адміністративного оскарження необхідно розуміти право платника податків подати скаргу до органу ДПС вищого рівня на прийняте стосовно нього рішення територіального органу ДПС, якщо він вважає таке рішення незаконним.

Фактично процедура адміністративного оскарження рішень органів ДПС є законодавчо встановленим засобом досудового врегулювання спору між платником податків та контролюючим органом, який застосовується перед зверненням до суду.

При цьому, рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню.

Згідно норм чинного законодавства можуть бути оскаржені будь - які рішення органів ДПС, якщо платник податків вважає їх незаконними.

Такі рішення, найчастіше приймаються у формі податкових повідомлень - рішень або вимог про донарахування податків, єдиного внеску та штрафних санкцій за результатами проведених документальних або камеральних перевірок юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та самозайнятих осіб.

Також податкові повідомлення - рішення виносяться громадянам стосовно належних їм об’єктів майна, які підлягають оподаткуванню, наприклад нарахування земельного податку або податку на нерухомість.

Зокрема, можна навести конкретний приклад, коли фізичній особі у 2019 році вручено податкове повідомлення - рішення про сплату податку на нерухомість за 2018 рік за належну її квартиру, але вказана квартира була продана ще в 2017 році у зв'язку з чим відсутній об’єкт оподаткування.

У даному випадку, виникає ситуація, коли з однієї сторони є вимога контролюючого органу у вигляді врученого податкового повідомлення - рішення щодо необхідності сплати суми податку у встановлений строк та в разі його несплати у платника можуть виникнуть негативні наслідки, зокрема контролюючий орган буде застосовувати заходи примусового стягнення боргу з додатковим нарахуванням пені та штрафних санкцій. З іншої сторони платник розуміє, що таке податкове повідомлення - рішення є незаконним, але необхідно юридично вирішити вказану ситуацію з отриманням відповідного підтверджуючого документу.

Одним із законодавчих шляхів вирішення цієї ситуації є можливість подати платником податків скаргу до контролюючого органу вищого рівня ДПС з копіями документів, які підтверджують факт продажу квартири та вказаний орган скасує раніше прийняте податкове повідомлення - рішення з врученням платнику рішення про результати розгляду скарги.   

Скарга подається до Державної податкової служби України, яка розташована за адресою: м. Київ - 53, Львівська площа, 8, МСП 04655, стосовно Головного управління ДПС в Одеській області, яка є контролюючим органом вищого рівня.

За загальним правилом первинна скарга повинна бути подана протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення - рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується.

Спеціальний строк подання скарги становить 30 календарних днів за днем отримання податкового повідомлення - рішення або іншого рішення контролюючого органу ДПС, який застосовується при оскарженні податкових повідомлень - рішень про донарахування  сум податкових зобов'язань з податку на майно (транспорт, земля, нерухомість, приклад наведений з квартирою), нараховані контролюючими органами фізичним особам, а також при оскарження штрафних санкцій за порушення законодавства, яке контролюється органами ДПС, наприклад за порушення правил ведення касових операцій, обігу готівкових коштів та підакцизних товарів.

Необхідно знати, що в разі порушення строку оскарження скарга не підлягає розгляду та повертаються платнику податків за рішенням органу ДПС із зазначенням причин повернення.

Існують встановлені мінімальні вимоги щодо форми скарги, застосування яких не потребує спеціальних знань та навичок.

Зокрема, у скарзі мають бути зазначені:

- прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання фізичної особи - платника податку, для юридичної особи - платника податку - найменування, місцезнаходження, а також адреса, на яку необхідно надіслати рішення за скаргою;

- найменування органу ДПС, яким видано податкове повідомлення - рішення або будь-яке інше рішення, що оскаржується, його дата і номер, назва податку, збору або штрафної (фінансової) санкції та сума, що оскаржується;

- суть порушеного питання та обґрунтування незгоди платника податків з оскаржуваним рішенням;

- підпис фізичної особи - платника податку, для юридичної особи - платника податку - підпис керівника або особи, яка виконує обов'язки керівника юридичної особи - платника податку. Якщо скарга в інтересах фізичної особи - платника податку або юридичної особи - платника податку подається її представником, то до скарги долучається копія довіреності, оформленої відповідно до вимог законодавства.