«Дроблення бізнесу» на кілька суб’єктів господарювання (фізичних осіб – підприємців, які працюють за спрощеною системою оподаткування) здається зручним способом оптимізувати податки й спростити ведення справ.
Проте така практика часто призводить до прихованих ризиків і довгострокових наслідків, які можуть перевершити будь-яку короткострокову вигоду.
По-перше, штучне розділення діяльності суперечить суті спрощеної системи оподаткування. Якщо контролюючі органи доведуть, що кілька суб’єктів господарювання фактично виконують одну господарську функцію, підприємець може зіткнутися з донарахуванням податків, штрафами й навіть кримінальною відповідальністю за ухилення від сплати податків. Ризик зростає з кожним роком, адже держава активно посилює контроль за пов'язаними особами й аналізує фінансові потоки.
По-друге, дроблення ускладнює управління бізнесом. Замість однієї структури доводиться адмініструвати кілька суб’єктів підприємництва: вести окрему звітність, банківські рахунки, договори й кадрові документи. Це збільшує витрати часу та ресурсів.
По-третє, мультиплікація ФОПів може погіршити репутацію компанії. Контрагенти нерідко негативно ставляться до схем, які виглядають як ухилення від податків, і віддають перевагу прозорій та прогнозованій взаємодії з партнерами по бізнесу.
Застосування інструменту, так званого «дроблення бізнесу», найбільш поширеного у сфері фуд-ритейлу (роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями) є маніпуляцією та свідомим ухиленням від сплати податків в результаті чого, державна скарбниця втрачає податкові надходження, які могли б бути направленні на фінансування обороноздатності країни та фінансування соціальних програм держави.
Враховуючи вищевикладене, рекомендуємо платникам податків ретельно зважувати всі ризики та не використовувати схеми штучного «дроблення бізнесу».
Додатково