Головне управління ДПС в Одеській області повідомляє щодо перерахування помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань на погашення грошового зобов’язання та/або податкового боргу з інших платежів, повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, щодо яких у порядку, встановленому Законом України від 14 серпня 2014 року № 1644-VII «Про санкції» (зі змінами) прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій.
Законом України від 10 серпня 2023 року № 3317-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (далі - Закон № 3317-ІХ) внесені зміни до Податкового кодексу України (далі – Кодекс).
Такими змінами визначено, що права платника податку, передбачені Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, можуть бути обмежені у разі застосування до платника податків спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) у порядку, встановленому Законом України «Про санкції» (п.17.3 ст.17 Кодексу).
Частиною першою ст. 1 Закону України від 14 серпня 2014 року № 1644-VII «Про санкції» (зі змінами) (далі - Закон № 1644-VII) встановлено, що з метою захисту національних інтересів, національної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності України, протидії терористичній діяльності, а також запобігання порушенню, відновлення порушених прав, свобод та законних інтересів громадян України, суспільства та держави можуть застосовуватися спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи.
Зупинення виконання економічних та фінансових зобов’язань є одним із видів санкцій (п. 5 частини першої ст. 4 Закону № 1644-УП).
Реалізацію спеціальних економічних та обмежувальних заходів (санкцій) визначено ст. 21і Кодексу.
Так, відповідно до абз. третього п. 211.1 ст. 21і Кодексу контролюючі органи виконують рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийняті у порядку, встановленому Законом № 1644-УІІ, шляхом здійснення таких заходів відмови / зупинення у поверненні помилково та/або надміру сплачених сум податків та зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, пені, штрафів - у разі застосування санкції щодо зупинення виконання економічних та фінансових зобов’язань.
Помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов’язання підлягають поверненню платнику відповідно до ст. 43 Кодексу та ст. 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу (абз. перший п. 43.1 ст. 43 Кодексу).
Відповідно до абз. другого п. 43.1 ст. 43 Кодексу, у редакції з урахуванням змін, внесених Законом № 3317-ІХ, не підлягають поверненню помилково та/або надміру сплачені суми грошових зобов’язань та пені платникам податку, щодо яких у порядку, встановленому Законом № 1644-УІІ, прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій.
З 01.08.2024 року набрав чинності Закон України від 18 червня 2024 року № 3813-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства» (далі - Закон № 3813-ІХ), яким запроваджено механізм розширення обмежень передбачених Кодексом для платників податків.
Зокрема, Законом № 3813-ІХ внесено зміни до абз. другого п. 43.1. ст. 43 Кодексу: «Не підлягають поверненню помилково та/або надміру сплачені суми грошових зобов’язань та пені платникам податку, щодо яких (та/або щодо засновників (учасників), кінцевих бенефіціарних власників яких) у порядку, встановленому Законом України «Про санкції», прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій».
Водночас, Законом № 3317-ІХ передбачено, що обмежувальні заходи (санкції) не поширюються на:
сплату податків, зборів та інших обов’язкових платежів до державного та/або місцевих бюджетів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, а також визначених контролюючим органом грошових зобов’язань;
погашення (стягнення) податкового боргу, недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та сплати розстрочених (відстрочених), у тому числі за рішенням суду, грошових зобов’язань або податкового боргу платника податків та/або сум єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Відповідно до п. 43.3 ст. 43 Кодексу обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.
Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов’язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг (п. 43.4 ст. 43 Кодексу).
У разі повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у порядку, визначеному п. 200і.5 ст. 200і Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг (п. 43.4і ст. 43 Кодексу).
Слід зазначити, що наказом Міністерства фінансів України від 08.02.2024 № 52, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.02.2024 за № 274/41619 внесено зміни до Порядку № 60.
Зокрема, Порядок № 60 доповнено новим положенням, відповідно до якого не підлягають поверненню помилково та/або надміру сплачені суми грошових зобов’язань та пені платникам податку; щодо яких у порядку, встановленому Законом № 1644-УІІ, прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій (п. З розд. І Порядку № 60).
Враховуючи викладене зазначаємо, що не підлягають поверненню помилково та/або надміру сплачені суми грошових зобов’язань та пені платникам податку, щодо яких (та/або щодо засновників (учасників), кінцевих бенефіціарних власників яких) у порядку, встановленому Законом № 1644-У11; прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій.
Відповідно, обмеження, визначені абз. 2 п. 43.1 ст. 43 Кодексу, у редакції з урахуванням змін, внесених Законом № 3813-ІХ, розповсюджуються на всі напрями повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань платнику податку на період строку застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій).