Головне управління ДПС в Одеській області інформує, що П'ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 25.11.2025 у справі № 420/3643/25 скаргу Головного управління ДПС в Одеській області (далі також – ГУ ДПС, відповідач, контролюючий орган) задовольнив, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.03.2025 - скасував та прийняв нове рішення, яким відмовив у задоволенні позову товариства (далі - ТОВ, платник, позивач).
ГУ ДПС 19.12.2024, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 16.12.2024, було прийнято рішення про відповідність ТОВ критеріям ризиковості платника.
Підставою прийняття зазначеного рішення вказано п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку; у графі код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку зазначено:
18 - керівник та/або особа, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, що займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податків.
У графі «інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» зазначено: тип операції постачання; період здійснення господарської операції з 22.06.2024 по 19.12.2024; код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова 68.20; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції №ХХХХ, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 09.12.2021 року.
У рішенні підставою його прийняття також зазначено: «ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку». Контролюючий орган вказав, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості, не надано розрахунковий документ.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, ТОВ оскаржило його до суду першої інстанції, посилаючись на його протиправність та необґрунтованість.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно наявності підстав для задоволення поданого ТОВ, з огляду на наступне.
Відповідно до п.5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), в редакції, чинній на момент прийняття рішення від 19.12.2024, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, який склав та/або подав податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (крім розрахунку коригування, складеного відповідно до вимог підпунктів б і в підпункту 97.4 пункту 97 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення ПКУ).
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.
Звертаючись до суду з позовом, ТОВ вказувало на те, що подало до ГУ ДПС заяву про виключення платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, разом з відповідними копіями документів.
В свою чергу ГУ ДПС заперечувало факт подання ТОВ належних та достатніх документів, необхідних для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
На виконання вимог ухвали суду апеляційної інстанції від 30.10.2025 про надання до суду копій документів та інформації, які були подані платником 16.12.2024, та які враховувались контролюючим органом при прийнятті рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 19.12.2024, ГУ ДПС повідомило суд, що позивачем не надано ні контролюючому органу, ні до суду при розгляді справи документів та пояснень, які були б підставою для виключення товариства з категорії ризикових платників.
Відповідач зазначив, що серед документів, що були подані платником податку на розгляд Комісії та, які в подальшому враховувались при прийнятті рішення, була лише заява про виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Таким чином платником податку не було надано Комісії документів, які могли б свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, що унеможливлювало прийняття Комісією рішення про невідповідність такого платника критеріям ризиковості.
Колегія суддів погодилася з твердженням ГУ ДПС стосовно того, що Порядком №1165 визначено певний алгоритм дій платника податку у разі незгоди з рішенням комісії регіонального рівня про визнання платника таким, що відповідає критеріям ризиковості, який полягає зокрема у наданні контролюючому органу доказів на спростування висновків про наявність підстав для віднесення платника податків до переліку ризикових. При цьому, у випадку ініціювання платником процедури спростування відповідності платника податку критеріям ризиковості обов`язок такого спростування покладений на платника, який надсилає до контролюючого органу через електронний кабінет інформацію та копії відповідних документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій.
В даному випадку позивачем не було надано контролюючому органу належних доказів, які б спростовували висновок Комісії про наявність підстав для віднесення товариства до переліку ризикових платників податків, з огляду на що у відповідача були відсутні підстави для виключення позивача з переліку ризикових платників податку.
В свою чергу зважаючи на зазначене вище, а також на наявність у контролюючого органу додаткової інформацію про те, що керівник ТОВ є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку, що відповідно до Довідника кодів податкової інформації для цілей визначення ризиковості платника податків, є підставою для розгляду питання про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку, рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку не підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
За таких обставин суд задовольнив скаргу контролюючого органу.