Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Щодо підтвердження включення суб’єктів господарювання до реєстру Дія Сіті та підстави для втрати статусу резидента Дія Сіті

, опубліковано 12 грудня 2025 о 16:17

Головне управління ДПС в Одеській області інформує, що засади функціонування спеціального податково-правового статусу резидента Дія Сіті, який запроваджується з метою стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні шляхом створення сприятливих умов для ведення інноваційного бізнесу, розбудови цифрової інфраструктури, залучення інвестицій, а також талановитих спеціалісті визначаються Законом України від 15 липня 2021 року № 1667-ІХ «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі – Закон) та Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI.

Абзацом другим пункту 1 Положення про Міністерство цифрової трансформації України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 вересня 2019 року №856, визначено, що Міністерство цифрової трансформації України (далі – Мінцифри) є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики, зокрема, у сферах цифрової економіки, розвитку ІТ-індустрії, розвитку та функціонування правового режиму Дія Сіті.

Набуття статусу резидента Дія Сіті є добровільним. Для набуття такого статусу юридична особа має звернутися до уповноваженого органу – Мінцифри – із заявою та необхідними документами. У разі відповідності вимогам, визначеними статтею 5 Закону, юридична особа набуває статусу резидента Дія Сіті.

Частиною першою статті 5 Закону визначено, що резидентом Дія Сіті може бути юридична особа, зареєстрована на території України в установленому законодавством України порядку, незалежно від її місцезнаходження та місця провадження господарської діяльності, яка відповідає всім таким вимогам:

1) здійснює один або кілька видів діяльності, визначених частиною четвертою цієї статті, що вказано у її статуті та/або відомостях про неї, що містяться у Єдиному державному реєстрі;

2) розмір середньої місячної винагороди залученим працівникам та гіг-спеціалістам, починаючи з календарного місяця, наступного за календарним місяцем, в якому набуто статус резидента Дія Сіті, кожного календарного місяця становить не менше, ніж еквівалент 1200 євро за офіційним курсом гривні щодо євро, встановленим Національним банком України станом на перше число відповідного календарного місяця;

3) середньооблікова кількість працівників та гіг-спеціалістів юридичної особи (у разі залучення) за підсумками кожного календарного місяця, починаючи з наступного за календарним місяцем, в якому юридичною особою набуто статус резидента Дія Сіті, становить не менше дев'яти осіб;

4) сума кваліфікованого доходу юридичної особи, отриманого за перших три календарних місяці, наступні за календарним місяцем, в якому юридичною особою набуто статус резидента Дія Сіті, становить не менш як 90 відсотків суми її загального доходу за такий період, а сума кваліфікованого доходу, отриманого за кожен календарний рік перебування у статусі резидента Дія Сіті, становить не менш як 90 відсотків суми загального доходу юридичної особи за той самий період (за наявності загального доходу);

5) щодо юридичної особи відсутні обставини, передбачені частиною другою цієї статті.

Одночасно частиною третьою цієї статті Закону визначено, що юридична особа, яка відповідає не всім вимогам, передбаченим частиною першою цієї статті, має право перебувати у статусі резидента Дія Сіті, але не довше ніж до 31 грудня календарного року, наступного за календарним роком, в якому вона набула статусу резидента Дія Сіті, за умови дотримання таких вимог:

1) відповідає вимогам, передбаченим пунктами 1, 4 і 5 частини першої цієї статті (щодо видів діяльності; кваліфікованого доходу; відсутності антикритеріїв, визначених частиною другою статті 5 Закону);

2) державну реєстрацію створення юридичної особи здійснено не раніше ніж за 24 календарних місяці до дня подання заяви про набуття статусу резидента Дія Сіті;

3) розмір доходу юридичної особи, визначений відповідно до підпункту 2 пункту 292.1 статті 292 Податкового кодексу України, не перевищує граничного обсягу доходу, встановленого пунктом 291.4 статті 291 Податкового кодексу України для суб'єктів господарювання третьої групи платників єдиного податку, у кожному з таких років:

у календарному році, що передує календарному року, в якому юридична особа подала заяву про набуття статусу резидента Дія Сіті;

у календарному році, в якому юридична особа подала заяву про набуття статусу резидента Дія Сіті;

у календарному році, в якому юридична особа набула статусу резидента Дія Сіті;

у календарному році, наступному за роком, у якому юридична особа набула статусу резидента Дія Сіті;

4) у заяві про набуття статусу резидента Дія Сіті зазначено про звернення до уповноваженого органу відповідно до частини третьої цієї статті.

Якщо після настання терміну, визначеного абзацом першим частини третьої цієї статті, юридична особа відповідає всім вимогам, передбаченим частиною першою цієї статті, вона продовжує перебувати у статусі резидента Дія Сіті.

Отже, Закон визначає дві групи резидентів Дія Сіті (резиденти Дія Сіті та резиденти Дія Сіті – стартапи) з різними вимогами щодо утримання відповідного статусу.

Згідно з частиною другою статті 12 Закону уповноважений орган на виконання Закону, зокрема, здійснює в порядку та межах, визначених Законом, контроль за відповідністю резидентів Дія Сіті вимогам, визначеним статтею 5 Закону, та здійснює розгляд звітів про відповідність, незалежних висновків та іншої інформації стосовно резидентів Дія Сіті на предмет наявності ознак, що можуть бути підставою для прийняття рішення про втрату статусу резидента Дія  Сіті.

Відповідно до положень статті 13 Закону резидент Дія Сіті зобов’язаний забезпечити безперервну та повну відповідність усім вимогам, визначеним статтею 5 Закону, протягом усього строку резидентства.

Резидент Дія Сіті зобов’язаний подати до уповноваженого органу не пізніш як в останній день шостого календарного місяця, наступного за календарним місяцем, у якому набуто статусу резидента Дія Сіті:

звіт про відповідність усім вимогам, визначеним частиною першою статті 5 Закону (у разі набуття статусу резидента Дія Сіті відповідно до частини третьої статті 5 Закону – вимогам, визначеним пунктами 1, 4 і 5 частини першої та пунктом З частини третьої статті 5 Закону), за підсумками трьох повних календарних місяців, наступних за місяцем, у якому набуто статус резидента Дія Сіті (початковий звіт про відповідність);

незалежний висновок, наданий суб’єктом аудиторської діяльності за підсумками перевірки тверджень резидента Дія Сіті, викладених у його початковому звіті про відповідність (не застосовується до резидентів Дія Сіті, які набули такий статус відповідно до частини третьої статті 5 Закону).

Резидент Дія Сіті зобов’язаний щороку не пізніше 1 червня року, наступного за звітним, подавати до уповноваженого органу звіт про відповідність вимогам, визначеним статтею 5 Закону, за період з 1 січня до 31 грудня попереднього календарного року (далі - річний звіт про відповідність). Незалежний висновок має бути поданий суб’єктом аудиторської діяльності, який відповідно до Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» має право проводити обов’язків аудит фінансової звітності.

Отже, Мінцифри здійснює контроль за відповідністю резидентів вимогам Закону у визначений Законом спосіб.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону уповноважений орган приймає рішення про втрату статусу резидента Дія Сіті виключно у таких випадках:

І) отримання від резидента Дія Сіті заяви про припинення статусу резидента Дія Сіті;

2) невідповідність резидента Дія Сіті вимогам, визначеним статтею 5 Закону, про що уповноважений орган повідомлено шляхом подання резидентом Дія Сіті звіту про відповідність та/або незалежного висновку;

3) невідповідність резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пунктом 1 або 5 частини першої статті 5 Закону, яку виявлено уповноваженим органом на підставі інформації, отриманої з державних реєстрів, баз даних, інформаційних систем, держателями яких є державні органи, компетентні органи іноземних держав чи міжнародні міжурядові організації, або безпосередньо від компетентних органів іноземних держав, міжнародних міжурядових організацій чи державних органів, за умови, що відповідний орган володіє та надає таку інформацію в межах його повноважень та в порядку, визначеному законодавством;

4) порушення строку подання резидентом Дія Сіті до уповноваженого органу звіту про відповідність та/або незалежного висновку більш як на 20 робочих днів з дня спливу граничного строку, встановленого для подання відповідних документів;

5) повторне послідовне порушення строків подання резидентом Дія Сіті до уповноваженого органу звіту про відповідність та/або незалежного висновку;

б) набрання законної сили рішенням суду, яким встановлено обставину невідповідності резидента Дія Сіті вимогам статті 5 Закону.

Отже, стаття 9 Закону встановлює вичерпний перелік підстав для втрати статусу резидента, серед яких констатація резидентом Дія Сіті невідповідності його вимогам Закону у поданій ним звітності; порушення термінів подання звітності; встановлення в судовому рішенні, що набрало законної сили, невідповідності резидента Дія Сіті вимогам Закону.