Головне управління ДПС Одеській області нагадує, що вимоги щодо складення та подання звітності з трансфертного ціноутворення визначені підпунктом 39.4 статті 39 Податкового кодексу України (зі змінами, далі – ПКУ).
Платники податків, що здійснюють контрольовані операції (далі – КО), повинні складати та зберігати документацію з трансфертного ціноутворення (далі – документація з ТЦ) та протягом 30 календарних днів з дня отримання запиту центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, подавати її до контролюючого органу, зазначеному у запиті.
Крім того, платники податків, які входять до складу міжнародної групи компаній (далі – МГК) та мають сукупний консолідований дохід МГК за фінансовий рік, що передує звітному року, розрахований згідно зі стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія МГК, у розмірі, що дорівнює або перевищує еквівалент 50 мільйонів євро, зобов’язані на запит центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 90 календарних днів з дня отримання запиту надати глобальну документацію з ТЦ.
Щодо звіту у розрізі країн МГК, то він подається у разі, якщо сукупний консолідований дохід МГК, до якої входить платник податків, за фінансовий рік, що передує звітному, розрахований згідно із стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія МГК (за відсутності інформації – відповідно до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку), дорівнює або перевищує відповідний показник мінімального розміру сукупного консолідованого доходу, визначений підпунктом 39.4.102 пункту 39.4 статті 39 ПКУ, зокрема, еквівалент 750 мільйонів євро та більше.
У 2025 році резиденти України – материнські компанії МГК повинні подати звіти у розрізі країн МГК за фінансовий рік, встановлений материнською компанією МГК, який закінчився у період з 1 січня до 31 грудня 2024 року (граничний термін – 31.12.2025).
За невиконання платниками податків вимог, встановлених статтею 39 ПКУ, передбачено застосування штрафних (фінансових) санкцій.
Відповідні санкції визначено статтею 120 ПКУ, а саме:
| Норма | Підстава | Санкція |
| Неподання платником податків звіту про КО та/або документації з ТЦ, та/або глобальної документації з ТЦ (майстер-файлу), та/або звіту у розрізі країн МГК, та/або повідомлення МГК відповідно до вимог статті 39 ПКУ (пункт 120.3 статті 120 ПКУ) | неподання звіту про КО | 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року (далі – ПМ); |
| не подання документації з ТЦ та/або додаткової інформації до документації з ТЦ | 3 відсотки суми КО, щодо яких не була подана документація з ТЦ, але не більше 200 розмірів ПМ; |
| неподання глобальної документації з ТЦ (майстер-файлу) та/або додаткової інформації до глобальної документації з ТЦ | 300 розмірів ПМ; |
| неподання звіту у розрізі країн МГК | 1000 розмірів ПМ; |
| неподання повідомлення МГК | 100 розмірів ПМ; |
| неподання звіту про КО та/або документації з ТЦ, та/або глобальної документації з ТЦ (майстер-файлу), та/або звіту у розрізі країн МГК, та/або повідомлення МКГ після спливу 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати штрафу (штрафів), передбаченого пунктом 120.3 статті 120 ПКУ | 5 розмірів ПМ за кожен календарний день неподання, але не більше 300 розмірів ПМ; |
| Невключення до поданого звіту про КО інформації про всі здійснені протягом звітного періоду КО та/або невключення до поданого звіту в розрізі країн МГК інформації відповідно до вимог статті 39 ПКУ (пункт 120.4 статті 120 ПКУ) | недекларування КО, здійснених у відповідному звітному році; | 1 відсоток суми КО, незадекларованих у поданому звіті про КО, але не більше 300 розмірів ПМ; |
| не відображення у звіті в розрізі країн МГК суми доходу (виручки) учасника МГК | 1 відсоток суми доходу (виручки) учасника МГК, інформація про якого в порушення вимог цього Податкового кодексу не відображена у звіті в розрізі країн МГК, але не більше 1000 розмірів ПМ; |
| неподання уточнюючого звіту про КО після спливу 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати штрафу (штрафів), передбаченого підпунктом 120.4 статті 120 ПКУ | 1 розмір ПМ за кожен календарний день неподання уточнюючого звіту про КО, але не більше 300 розмірів ПМ; |
| Надання недостовірної інформації в повідомленні про участь у МГК та/або у звіті в розрізі країн МГК (пункт 120.5 статті 120 ПКУ) | надання недостовірної інформації в повідомленні про участь у МГК | 50 розмірів ПМ; |
| надання недостовірної інформації у звіті в розрізі країн МГК щодо учасника МГК | 200 розмірів ПМ; |
| Неподання уточнюючого звіту у розрізі країн МГК протягом 30 календарних днів з дня одержання повідомлення контролюючого органу про виявлені помилки у звіті у розрізі країн МГК | вважається несвоєчасним поданням платником податків звіту у розрізі країн МГК, за яке застосовується штраф, визначений абзацом сьомим пункту 120.6 статті 120 ПКУ (10 розмірів ПМ за кожний календарний день несвоєчасного подання, але не більше 1000 розмірів ПМ) за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту в розрізі країн МГК, починаючи з 31 календарного дня з дня одержання повідомлення контролюючого органу про виявлені помилки у звіті у розрізі країн МГК. |
| Несвоєчасне подання платником податків звіту про КО та/або документації з ТЦ, та/або глобальної документації з ТЦ (майстер-файлу), та/або звіту у розрізі країн МГК, та/або повідомлення МГК, у тому числі несвоєчасне подання уточненого звіту у розрізі країн МГК на вимогу контролюючого органу або несвоєчасне декларування КО у поданому звіті відповідно до вимог пункту 39.4 статті 39 ПКУ (пункт 120.6 статті 120 ПКУ) | несвоєчасне подання звіту про КО | 1 розмір ПМ за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту про КО, але не більше 300 розмірів ПМ; |
| несвоєчасне декларування КО в поданому звіті про КО в разі подання уточнюючого звіту | 1 розмір ПМ за кожний календарний день несвоєчасного декларування КО в поданому звіті про КО в разі подання уточнюючого звіту, але не більше 300 розмірів ПМ; |
| несвоєчасне подання документації з ТЦ, визначеної підпунктами 39.4.6 і 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 ПКУ | 2 розміри ПМ за кожний календарний день несвоєчасного подання документації з ТЦ, визначеної підпунктами 39.4.6 і 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу, але не більше 200 розмірів ПМ; |
| несвоєчасне подання глобальної документації з ТЦ, визначеної підпунктами 39.4.7 і 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу | 3 розміри ПМ за кожний календарний день несвоєчасного подання глобальної документації з ТЦ, визначеної підпунктами 39.4.7 і 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 ПКУ, але не більше 300 розмірів ПМ; |
| несвоєчасне подання звіту в розрізі країн МГК (у тому числі несвоєчасне подання уточненого звіту у розрізі країн МГК на вимогу контролюючого органу) | 10 розмірів ПМ за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту в розрізі країн МГК (у тому числі несвоєчасне подання уточненого звіту у розрізі країн МГК на вимогу контролюючого органу), але не більше 1000 розмірів ПМ; |
| несвоєчасне подання повідомлення МГК | 1 розмір ПМ за кожний календарний день несвоєчасного подання повідомлення МГК, але не більше 50 розмірів ПМ |
Варто зауважити, що тимчасово на період до припинення або скасування воєнного стану діють особливі правила притягнення платників податків до відповідальності за порушення податкового законодавства.
Нормами підпункту 69.1 пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» ПКУ визначено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема, щодо подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392 ПКУ, він звільняється від передбаченої ПКУ відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених підпунктом 69.1 пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ, та переліків документів на підтвердження, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303.
Також, відповідно до частини 4 п.п. 69.351 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, тимчасово, з 1 грудня 2023 року, діє мораторій на проведення документальних перевірок платників податків, податкова адреса яких станом на дату початку можливих бойових дій є територія можливих бойових дій, - до останнього числа місяця, в якому була припинена можливість бойових дій на відповідній території, а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України - до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження, крім документальних позапланових перевірок, що проводяться з підстав, визначених п.п. 78.1.2 (в частині контролю за трансфертним ціноутворенням), п.п 78.1.15 п.п. 78.1 ст. 78 ПКУ.
Отже, враховуючи зазначене та суттєвий розмір штрафних санкцій за невиконання вимог статті 39 ПКУ, наголошуємо на необхідності неухильного дотримання норм законодавства та своєчасного виконання податкових обов’язків у частині подання звітності з ТЦ.