Головне управління ДПС в Одеській області інформує, що суд апеляційної інстанції постановою від 17.02.2025 у справі № 420/11121/24 скаргу товариства залишив без задоволення, а рішення суду першої інстанції від 19.11.2024, яким відмовлено у задоволенні позову - без змін.
Товариство (далі також – ТОВ, платник, позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі – контролюючий орган, відповідач, ГУ ДПС), в якому просило: визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) ГУ ДПС від 01.02.2024 про відповідність ТОВ критеріям ризиковості платника податку; зобов’язати ГУ ДПС виключити ТОВ з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що рішення є протиправним, оскільки не містить чіткого розшифрування того, яка безпосередньо податкова інформація слугувала підставою для включення його до переліку ризикових платників податку, також в рішенні відсутня інформація про конкретні ризикові операції або податкові накладні платника.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначено постановою КМУ від 11.12.2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», яка набрала чинності з 01.02.2020 року (далі - Порядок №1165).
Пунктом 6 Порядку №1165 встановлено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника критеріям ризиковості платника податку.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено Критерії ризиковості платника ПДВ, зокрема, пунктом 8 якого встановлено «У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування».
Згідно додатку 4 Порядку №1165, яким затверджено типову форму рішення про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку, в рішенні про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника та у разі відповідності п. 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.
У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Отримавши рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 20.12.2022, позивач 24.01.2024 подав до податкового органу Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку з поясненнями та копією ліцензії про право надання послуг з перевезення.
Однак, 01.02.2024 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС, з урахуванням отриманих від ТОВ інформації та копій відповідних документів, прийнято оскаржуване рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.
Суд зазначив, що оскаржуване рішення 01.02.2024 прийняте відповідачем з урахуванням отриманих від позивача інформації та документів, наданих повідомленням від 24.01.2024.
При цьому, рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 20.12.2022 на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку прийнято комісією регіонального рівня в ході аналізу баз даних ДПС України та отримання податкової інформації.
Суд апеляційної інстанції погодився з доводами позивача, що зміст п.8 «Критеріїв ризиковості платника податку» стосується конкретної господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній, яка на підставі податкової інформації є ризиковою та з цих підстав платник податків включається до переліку ризикових.
Однак в рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 20.12.2022 зазначено, що в ході аналізу баз даних ДПС України отримано податкову інформацію, що підприємством сформовано податковий кредит за рахунок придбання товару (дизельне паливо) у контрагентів-постачальників, які здійснюють ризикову фінансово-господарську діяльність, а саме ТОВ1, а також підприємством реалізуються транспортні послуги на суб'єктів господарювання, які здійснюють ризикову діяльність: ТОВ1.
Такий зміст рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 20.12.2022 дає суду підстави стверджувати, що позивач був обізнаний про причини віднесення його до ризикових платників і міг надати вичерпний перелік документів, що відображали би суть господарських операцій з контрагентом ТОВ1 з метою виключення його з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Однак, позивач з метою виключення його з переліку ризикових платників подав до комісії регіонального рівня лише ліцензію про право на надання послуг з перевезення, яка, як зазначив суд першої інстанції, жодним чином не розкриває зміст господарських операцій з ТОВ1, про які зазначено в оскарженому рішенні.
Відповідно до вимог п.6 Порядку №1165 якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається: актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку; у рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Зміст оскаржуваного рішення свідчить про дотримання відповідачем вищенаведених положень п.6 Порядку №1165, т.я. в ньому міститься інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника, а також перелік ненаданих платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Суд критично оцінив надані позивачем до суду первинні документи на підтвердження здійснення фінансово-господарської діяльності з контрагентами, оскільки вказані документи не надавалися позивачем до комісії регіонального рівня з метою виключення з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника, їм не надавалася відповідна оцінка зі сторони податкового органу, а також вони взагалі не були предметом дослідження згідно процедури, визначеної Порядком №1165.
За таких обставин суд вважає, що встановлені фактичні обставини справи дають підстави для висновку, що у відповідача бути законні підстави для прийняття відносно позивача спірного рішення від 01.02.2024 про відповідність ТОВ критеріям ризиковості платника податку, що, в свою чергу, виключає підстави для задоволення позовних вимог.