Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Судом апеляційної інстанції підтверджено правомірність рішень контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних на загальну суму 2,49 млн гривень

, опубліковано 31 жовтня 2024 о 12:12

Головне управління ДПС в Одеській області інформує, що Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.10.2024 року у справі № 420/18536/24 апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області  (далі також – ГУ ДПС, відповідач, контролюючий орган) задоволено, рішення суду першої інстанції від 12.08.2024 скасовано; прийнято нове рішення, яким у задоволенні позову Товариства (далі також – ТОВ, платник, позивач) про визнання протиправними та скасування рішень Комісії ГУ ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкових накладних – відмовлено.

Приписами п.201.10. ст. 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п.201.1 ст. 201, п.192.1 ст.192 ПК України, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п.201.16 ст. 201, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді про їх неприйняття або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Положення п. 201.16. ст.201 ПК України визначають, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному КМУ, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до п.74.2 ст.74 цього Кодексу.

Постановою КМУ за №1165 від 11.12.2019 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з  п.44.1 ст.44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Тобто, показники, визначені п.44.1 ст.44 ПК України повинні підтверджуватись первинними документами, які податкові органи мають право вивчати і перевіряти під час проведення перевірок, що обумовлено пп.20.1.8 п.20.1 ст.20 ПК України.

Проведення будь-якої господарської операції підприємства фіксується і підтверджується первинними документами, на підставі яких ведеться бухгалтерський облік. Відповідно до ч.2 ст.3 Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» (зі змінами) на даних бухгалтерського обліку ґрунтуються фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, тобто первинні документи з відображення господарських операцій є основою і для податкового обліку.

Отже, податковий облік ґрунтується на даних бухгалтерського обліку та підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є належним чином оформленні первинні документи, які фіксують факт здійснення господарських операцій.

Як вбачається із матеріалів справи, реєстрація податкових накладних від 11.01.2024 зупинена, оскільки обсяг постачання товарів/послуг  перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання та обсягу їх постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості.

Відповідно до п.9 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом №520 від 12.12.2019 (зі змінами), письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів:

- або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за встановленою формою;

- або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в Реєстрі (далі - Повідомлення), за встановленою формою з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень/копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання.

Судовою колегією встановлено, що позивачем подано Повідомлення від 26.01.2024 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій за ПН/РК, разом з яким Платник направив до контролюючого органу додаткові документи, у загальній кількості 19шт.

Так, згідно відомостей, наданих ТОВ до податкових органів, позивач представлений як постачальник за договором поставки від 03.01.2024 з ТОВ1; на умовах, визначених даним договором постачальник зобов`язується поставити а покупець прийняти та оплатити алкогольну продукцію для реалізації третім особам. Ціна Товару та одиниці його виміру, співвідношення Товару (асортимент, номенклатура) визначаються Сторонами у видаткових накладних, що є невід`ємними додатками до цього Договору та мають силу специфікації. Загальна кількість Товару за договором та загальна вартість визначаються, як сума усіх накладних, за якими проводилася передача товару в рамках договору поставки. Оплата здійснюється покупцем шляхом переказу коштів на банківський рахунок Постачальника, але до контролюючого органу разом з податковою накладною не було додано жодного банківського документу.

На підставі вказаного, податковим органом було прийнято рішення про витребування додаткових пояснень та первинних бухгалтерських документів.

Проте, товариство подало додаткових пояснень та вказаних документів, оскільки вважало, що ним надано усю необхідну документацію для реєстрації податкових накладних.

Так, дослідивши обставини та надані документи, судова колегія зазначила, що позивачем не надано банківських виписок або платіжних доручень, які б підтверджували оплату Товару відповідно до умов Договору поставки, тим самим підтвердити реальність господарської операції Позивач не може.

Окрім того, що позивачем було долучено до податкових накладних тільки одну товарно-транспортну накладну на всі три різні поставки вантажу за різними податковими накладними; відповідно замість однієї ТТН позивач повинен долучити щонайменше три ТТН. За видатковими накладними, які є невід`ємними частинами договору поставки здійснювалась поставка вина «Вермут» в пляшках, а за наданою ТТН від 30.09.2023 було поставлено етиловий спирт в цистерні. Також ТТН датована 30.09.2023, а договір поставки від 03.01.2024, що на думку суду свідчить про надання документів з порушенням законодавства.

Також, подані позивачем до контролюючого органу транспортні документи, такі як: акт про відвантаження та приймання спирту від 01.10.2023; договір поставки спирту на внутрішній ринок від 28.08.2023 стосуються господарських операцій поставки етилового спирту з контрагентом який не є покупцем відповідно до спірних податкових накладних, а зазначений в транспортних документах товар не відповідає предмету договору поставки в межах якого здійснюється господарські операції по податкових накладних.

У зв`язку із чим, податковим органом і було прийнято оскаржувані рішення, в яких зазначено причини та підстави відмови в реєстрації податкових накладних ТОВ, а саме у зв’язку з: «ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.».

Враховуючи вищевказане, суд вважає, що контролюючий орган приймаючи оскаржувані рішення діяв відповідно до приписів податкового законодавства, а позивачем не було надано усіх необхідних та належних документів, які спростували б сумнів, що виник у податкового органу з приводу підтвердження реальності господарських операцій.