Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Суд підтримав позицію податкової Одещини

, опубліковано 06 березня 2024 о 11:33

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10 січня 2024 року у справі №420/9007/21 відмовлено у задоволенні позову Товариства (далі – позивач, платник або ТОВ) до ДПС України, Головного управління ДПС в Одеській області (далі – відповідач, контролюючий орган або ГУ ДПС) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

Товариство у позові просило визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних  (далі – ЄРПН) на загальну суму 365 млн. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН.

Позивач здійснює діяльність у галузі торгівлі, зокрема, оптову та роздрібну торгівлю будівельними матеріалами та товарами для будівництва. Позивачем (Покупець) укладалися договори поставки будівельних матеріалів згідно видаткових накладних з контрагентами-продавцями (фізичними та юридичними особами) та договори на транспортне обслуговування.

Також між позивачем (Постачальник) та ТОВ1 (Покупець) було укладено договір поставки від 05.04.2021 згідно з яким Постачальник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, та у відповідності з Замовленням Покупця поставити Товар (Будівельні матеріали, Арматура) згідно накладних, а Покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, прийняти Товар і оплатити його вартість за цінами, зазначеними у накладних (п. 1.1. Договору).

Товар на підставі договору відповідального зберігання від 05.04.2021, укладеного між ТОВ1 (Поклажодавець) та позивачем (Зберігач), було передано на зберігання в складському приміщенні яке знаходиться в користуванні позивача на підставі договору суборенди приміщення від 28.08.2020.

На виконання договорів укладених позивачем з контрагентами складалися податкові, накладні та товарно-транспортні накладні на перевезення товару.

ДПС України реєстрацію податкових накладних було зупинено та запропоновано надати пояснення та документальне підтвердження. Підстава зупинення реєстрації: Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄДПН, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позивачем, через особистий кабінет було подано по кожній податковій накладній пояснення з додатками - первинними документами з проханням зареєструвати податкові накладні реєстрацію яких було зупинено.

Контролюючий орган прийняв рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податків зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних  (далі – ЄРПН) у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 ПКУ визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (далі - Порядок №1165, набрав чинності з 01.02.2020), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, у т.ч. критерій 8. «У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування».

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

За змістом пункту 40 Порядку № 1165, засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.

Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку №1165).

В оскаржуваному рішенні контролюючим органом у розділі "Податкова інформація", який заповнюється у разі відповідності п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення.

Судом встановлено, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10 травня 2023 року по справі № 420/17140/21 визнано недійсним договір поставки від 05.04.2021 укладений між позивачем  та ТОВ1, постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 25 жовтня 2023 зазначене рішення залишено без змін.

Відповідно до ч.1 ст.216 ЦК України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Суд зазначає, що попри встановлене судом здійснення позивачем господарських операцій з третіми особами які були спрямовані на виконання договору поставки від 05.04.2021 та правочини з якими нечинними визнані не були, саме визнаний недійсним договір поставки від 05.04.2021 укладений між позивачем та ТОВ1 слугував підставою складання податкових накладних, а тому в силу ч.1 ст. 216 ЦК України не створював юридичних наслідків.

Відповідно підстави для реєстрації зазначених в позові податкових накладених відсутні, а рішення відповідача є законними, оскільки в них сформовано обґрунтовані сумніви щодо реальності здійснення господарських операцій за якими сформовано податкові накладні.