Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Судом підтверджено правомірність відмови у поверненні суб’єкту господарювання сплаченої суми частки чистого прибутку (доходів) господарських організацій (державних унітарних підприємств)

, опубліковано 02 грудня 2022 о 08:30

Головне управління ДПС в Одеській області повідомляє, що Одеським окружним адміністративним судом за результатом розгляду 30.11.2022 судової справи підтримано позицію Головного управління ДПС в Одеській області щодо відсутності підстав для повернення платнику податків задекларованої та сплаченої суми частини чистого прибутку (доходів) господарських організацій (державних унітарних підприємств) у загальному розмірі 37 млн гривень.

В рамках наявних обставин, Підприємтсвом подано до Головного управління ДПС в Одеській області заяву, в рамках якої підприємством наголошено на поверненні:

- надміру сплачених грошових зобовязань, зокрема у розмірі 2020661,32 грн шляхом перерахування коштів на погашення податкового боргу (заліку суми переплати з сумою податкового боргу) з податку на доходи фізичних осіб та військового збору в еквівалентному розмірі;

- надміру сплачених грошових зобовязань, зокрема у розмірі 732710,28 грн шляхом перерахування коштів на погашення податкового боргу (заліку суми переплати з сумою податкового боргу) з податку на прибуток іноземних юридичних осіб в еквівалентному розмірі;

- решту з надміру сплачених грошових зобовязань, зокрема у розмірі 34824128,40 грн після погашення зазначеного податкового боргу на власний розрахунковий рахунок.

В свою чергу, дана надмірна сплата у загальному розмірі 37577500 грн виникла зі сплати частини чистого прибутку (доходу) господарських організацій (державних унітарних підприємств) (платіж 3021010100).

За наслідком розгляду відповідної заяви Головним управлінням ДПС в Одеській області було складено та направлено на адресу заявника лист, згідно з яким контролюючим органом повідомлено Підприємство про відсутність законних підстав щодо повернення або перерахування частини чистого прибутку з наступних підстав.

Так, в рамках вимог пункту 43.1 статті 43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Переплата з частини чистого прибутку Підприємства склалась по коду бюджетної класифікації 21010100 «Частина чистого прибутку (доходу) господарських організацій (державних унітарних підприємств та їх об'єднань), що вилучається до державного бюджету відповідно до закону» становить 37577500 гривень.

Згідно з пп. 14.1.39 ст. 14 Податкового кодексу України грошове зобов'язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов'язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Згідно з пп. 14.1.156 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України податкове зобов'язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, у порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

У переліку податків і зборів, визначеному ст. ст. 9 і 10 ПКУ, відсутній такий платіж, як частина чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об'єднань, що вилучається до державного бюджету відповідно до закону.

Отже, частина чистого прибутку не є грошовим зобов'язанням платника податку у розумінні Податкового кодексу України. У зв'язку з цим, зазначена сума переплати не є надміру сплаченими коштами Підприємства.

Відповідно до абзацу другого п. 3 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2011 року № 138 (далі - Порядок), розрахунок частини чистого прибутку (доходу) разом з фінансовою звітністю, складеною відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, подається державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями до органів державної податкової служби у строк, передбачений для подання декларації з податку на прибуток підприємств.

Частина чистого прибутку (доходу) сплачується державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями до державного бюджету наростаючим підсумком щоквартальної фінансово-господарської діяльності за відповідний період у строк, встановлений для сплати податку на прибуток підприємств (абзац перший п. 2 Порядку).

Форму Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, затверджено наказом ДПА України від 16.05.2011 № 285 (далі - Розрахунок).

Оскільки частина чистого прибутку (доходу) сплачується до Державного бюджету України на підставі даних щоквартальної звітності, складеної наростаючим підсумком, то рядок 09 «Частина чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті» Розрахунку може мати як позитивне, так і від'ємне значення. У разі якщо за результатами останнього кварталу звітного податкового періоду сума збитків перевищує прибутки попереднього звітного періоду поточного року, то показники рядка 09 Розрахунку матимуть від'ємне значення.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, то порядок повернення платнику надміру сплаченої суми грошового зобов'язання, передбачений ст. 43 Податкового кодексу України на частину чистого прибутку (доходу), що сплачується до Державного бюджету України державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, не поширюється.

Враховуючи встановлені обставини справи, суд зазначив, що контролюючим органом правомірно прийнято рішення про відмову у виплаті з бюджету коштів підприємству з огляду на вимоги законодавства.