Головне управління ДПС в Одеській області звертає увагу на особливості застосування норм пункту 286.2 статті 286 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), зокрема, розрахунок податкових зобов'язань з плати за землю включає елемент бази оподаткування - нормативна грошова оцінка земельної ділянки (далі - Нормативна оцінка, Ділянка).
Кодекс передбачає, що платники плати за землю (далі - Платник) при поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подають витяг із технічної документації про Нормативну оцінку Ділянки. Необхідність у поданні витягу із технічної документації про Нормативну оцінку Ділянки виникає у Платника у разі затвердження у визначеному законом порядку нової Нормативної оцінки Ділянки (п. 286.2 ст. 286 Кодексу).
З метою уникнення неправомірного застосування Платниками положень п. 286.2 ст. 286 Кодексу шляхом «уточнення податкових зобов'язань» з Плати на 2021-2022 роки після затвердження постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 року № 1147 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок (далі - Методика), вважаємо за необхідне звернути увагу на такі особливості виконання, затвердження та набрання чинності технічної документації про Нормативну оцінку Ділянки.
Правові засади виконання оцінки земель, забезпечення виконання оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування земель визначено Законом України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV «Про оцінку земель» (далі - Закон).
Нормативно-методичне регулювання грошової оцінки земель забезпечує Кабінет Міністрів України шляхом видання нормативно-правових актів, що визначають: порядок виконання оцінки земель, склад, зміст та вимоги до технічної документації оцінки ( ст. 12 Закону).
Статтею 18 Закону визначена обов'язковість, а також періодичність виконання Нормативної оцінки Ділянки відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів для земель усіх категорій та форм власності. Підставою виконання Нормативної оцінки Ділянки, у тому числі й обов'язкової для визначення розміру земельного податку або розміру орендної плати Ділянки державної та комунальної власності (ст. 13 Закону), є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ст. 15 Закону).
За результатами оціночних робіт з Нормативної оцінки Ділянки оцінщиком складається технічна документація, що належить до категорії публічної інформації (ст. 20 Закону), повноваження на прийняття рішення про затвердження або відмову в затвердженні якої делеговано відповідній сільській, селищній, міській раді (ст. 23 Закону). При цьому, рішення рад щодо технічної документації з Нормативної оцінки Ділянки набирають чинності у строки, встановлені відповідно до п. 271.2 ст. 271 Кодексу.
Додатково звертаємо увагу на норму п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 року №1147, якою визначено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (1-1а відповідній території) залишається чинною до початку застосування рішення відповідного органу місцевого самоврядування про нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої з урахуванням вимог п. 271.2 ст. 271 Кодексу до набрання чинності Методикою, затвердженою згідно з пунктом І цієї постанови.
З огляду на викладене, рекомендовано платникам податків використовувати витяги технічної документації Нормативної оцінки, які відповідають п. 286.2 ст. 286 Кодексу. У разі якщо платником було використано витяги технічної документації Нормативної оцінки, які не відповідають оприлюдненим рішенням про затвердження технічної документації Нормативної оцінки, обов'язок Платника зробити уточнення сум податкових зобов'язань з Плати (ст. 50 Кодексу) за показниками цих витягів.