Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Зміни до порядку розгляду скарг про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску

, опубліковано 25 листопада 2021 о 15:44

Головне управління ДПС в Одеській області інформує, що згідно з частиною 4 статті 25 Закон України від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (зі змінами та доповненнями, далі – Закон № 2464-VI) у разі незгоди з розрахунком суми недоїмки платник єдиного внеску узгоджує її з податковим органом шляхом оскарження вимоги про сплату єдиного внеску в адміністративному або судовому порядку.

Скарга на вимогу про сплату єдиного внеску подається до податкового органу вищого рівня у письмовій формі протягом десяти календарних днів, що настають за днем отримання платником єдиного внеску вимоги про сплату єдиного внеску, з повідомленням про це податкового органу, який прийняв вимогу про сплату єдиного внеску.

У пункту 14 статті 25 Закону № 2464-VI зазначено, що порядок, строки та процедура оскарження вимоги про сплату єдиного внеску поширюються на оскарження рішень податкового органу щодо нарахування пені та застосування штрафів.

Звертаємо увагу платників податків, що наказом Міністерства фінансів України від 30.08.2021 № 489 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 09 грудня 2015 року № 1124» (далі – наказ № 489) викладено в новій редакції Порядок розгляду контролюючими органами скарг на вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу (далі - Порядок).

Наказ № 489 набув чинності 08.11.2021 року.

Порядок визначає процедуру подання та розгляду апаратом ДПС скарг на вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - вимога) та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу та скарг банків на рішення про накладення фінансових санкцій (далі - рішення).

Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору.

Не підлягають адміністративному оскарженню:

-         зобов'язання зі сплати єдиного внеску, самостійно визначені платником;

-         вимоги та/або рішення, які оскаржувалися, та скарги щодо яких були розглянуті згідно з вимогами Порядку;

-         вимоги та/або рішення, які оскаржені платником у судовому порядку.

Скарги на вимоги та/або рішення в паперовій та/або електронній формі подаються безпосередньо до апарату ДПС.

Рішення апарату ДПС є остаточним і не підлягає подальшому адміністративному оскарженню та може бути оскаржене в судовому порядку.

Скарга подається у паперовій та/або електронній формі, у тому числі через електронний кабінет, до апарату ДПС протягом десяти календарних днів, що настають за днем отримання платником єдиного внеску вимоги та/або рішення податкового органу, що оскаржується.

У разі якщо останній день строку припадає на вихідний, неробочий або святковий день, останнім днем такого строку вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.

Скарга платника єдиного внеску подається в паперовій та/або електронній формі, у тому числі через електронний кабінет, та має містити відповідну інформацію:

-         повне найменування юридичної особи, прізвище, ім'я, по батькові (за наявності) громадянина або фізичної особи-підприємця, податкову адресу платника єдиного внеску, який подає скаргу;

-         найменування податкового органу;

-         реквізити оскаржуваного документу (вимога та/або рішення);

-         підстави, за якими оскаржується вимога та/або рішення, обставини справи, які, на думку платника єдиного внеску, встановлені податковим органом неправильно чи не встановлені взагалі;

-         обґрунтування незгоди платника єдиного внеску з вимогою та/або рішенням податкового органу з посиланням на норми законодавства;

-         вимоги та клопотання платника єдиного внеску, який подає скаргу;

-         відомості щодо повідомлення податкового органу, вимога та/або рішення якого оскаржується, про подання скарги до апарату ДПС;

-         відомості про оскарження вимоги та/або рішення податкового органу до суду;

-         адресу, на яку потрібно надіслати рішення, прийняте за результатами розгляду скарги;

-         інші документи (розрахунки), на підставі яких визначено суму єдиного внеску, що належить до сплати, або застосовано штрафну санкцію, нараховано пеню;

-         зауваження та пояснення, якщо вони були подані платником єдиного внеску під час перевірки та прийняття вимоги та/або рішення;

-         висновки податкового органу щодо поданих зауважень і пояснень;

-         перелік документів, які додаються до скарги.

Скарги на вимоги та/або рішення та на дії податкових органів викладаються та подаються окремо.

Платник єдиного внеску може додавати до скарги розрахунки та докази, які він вважає за потрібне надати. Копії документів, які додаються до скарги, мають бути належно засвідчені.

Скаргу підписує особисто платник єдиного внеску, який її подає, або його представник, уповноважений на підписання скарги. Якщо скаргу підписує представник платника єдиного внеску, до неї долучається оригінал та належно завірена копія документа, який засвідчує повноваження такого представника відповідно до законодавства. При цьому завірена копія документа долучається до матеріалів справи.

Скаргу подає платник єдиного внеску особисто або через свого представника у паперовій формі безпосередньо до апарату ДПС або поштовим відправленням з повідомленням про вручення та описом вкладення та/або в електронній формі, у тому числі через електронний кабінет.

Платник єдиного внеску одночасно з поданням скарги до апарату ДПС зобов'язаний повідомити у паперовій або електронній формі про це податковий орган, який прийняв оскаржувані вимогу та/або рішення.

Днем подання платником єдиного внеску скарги є:

-         при поданні скарги безпосередньо до апарату ДПС - день фактичного отримання скарги ДПС;

-         у разі надсилання скарги відділенням поштового зв'язку - дата отримання відділенням поштового зв'язку від платника єдиного внеску поштового відправлення зі скаргою, яка зазначена відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення поштового відправлення або на конверті;

-         у разі надсилання скарги в електронній формі - день фактичного отримання скарги апаратом ДПС.

Особа, яка подала скаргу на вимогу та/або рішення податкового органу, має право:

-         брати участь у розгляді матеріалів скарги особисто або через своїх уповноважених представників;

-         під час розгляду матеріалів скарги висловлювати свою думку з питань, які виникають під час такого розгляду;

-         надавати документи, пояснення, доводи, які стосуються предмету скарги;

-         до прийняття рішення за скаргою відкликати її повністю або частково направленням письмової заяви до апарату ДПС, який її розглядає;

-         отримувати інформацію про розгляд скарги та одержувати рішення за результатами розгляду скарги;

-         ознайомлюватись із матеріалами адміністративного оскарження, робити з них копії, виписки за допомогою технічних засобів;

-         здійснювати технічну фіксацію засідання з розгляду матеріалів скарги за допомогою фото, кінозйомки, відео-, звукозапису;

-         заявляти клопотання, що стосуються предмету розгляду скарги, у тому числі про присутність під час розгляду матеріалів скарги за участю платника єдиного внеску та представників засобів масової інформації (якщо здійснюється відкритий розгляд матеріалів скарги).

Платник єдиного внеску має право заявити про намір брати участь у розгляді матеріалів скарги одночасно з поданням відповідної скарги.

Відмова у прийнятті скарги на вимоги та/або рішення, визначена у таких випадках:

-         зобов'язання зі сплати єдиного внеску були самостійно визначені платником єдиного внеску у звіті про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб;

-         аналогічні вимоги про сплату боргу (недоїмки) єдиного внеску та/або рішення про нарахування пені та накладення штрафів оскаржувались та були розглянуті згідно з вимогами Порядку;

-         вимоги про сплату боргу (недоїмки) єдиного внеску та/або рішення про нарахування пені та накладення штрафів оскаржені платником у судовому порядку.

Апарат ДПС зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його платнику єдиного внеску протягом двадцяти календарних днів з дня отримання скарги на адресу платника єдиного внеску відділенням поштового зв'язку з повідомленням про вручення або надати йому під розписку.

Рішення надсилається на адресу, зазначену платником єдиного внеску у скарзі, а в разі незазначення такої адреси - на податкову адресу платника єдиного внеску.

Керівник апарату ДПС (його заступник або уповноважена особа) може прийняти рішення про подовження строку розгляду скарги платника єдиного внеску понад двадцятиденний строк, у разі невідповідності з нормами розділу IV Порядку, але не більше шістдесяти календарних днів, та письмово повідомити про це платника єдиного внеску.

Якщо вмотивоване рішення за скаргою платнику єдиного внеску не надсилається протягом двадцятиденного строку або протягом строку, подовженого за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) податкового органу, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника єдиного внеску з дня, наступного за останнім днем закінчення строків.

Скарга вважається також повністю задоволеною на користь платника єдиного внеску, якщо рішення керівника апарату ДПС (його заступника або уповноваженої особи) про продовження строків її розгляду не було надіслано платнику єдиного внеску до закінчення двадцятиденного строку.

Апарат ДПС залишає скаргу без розгляду повністю або частково в разі, якщо:

-         скаргу не підписано особою, яка подала скаргу, чи її представником або до скарги не додано належно оформлених та завірених документів, які підтверджують повноваження представника на її підписання;

-         скаргу подано з пропущеним строком для подачі такої скарги, крім випадків, передбачених пунктом 3 розділу III Порядку;

-         скарга надійшла до податкового органу, який не уповноважений її розглядати;

-         до прийняття рішення по скарзі від платника єдиного внеску, який її подав, надійшла заява про її відкликання (відмова від скарги) повністю чи частково;

-         платник єдиного внеску оскаржив до суду рішення податкового органу;

-         платником єдиного внеску до апарату ДПС раніше було подано скаргу з цього самого питання.

За результатами розгляду справи апарат ДПС зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його платнику єдиного внеску на адресу платника єдиного внеску до відділення поштового зв'язку з повідомленням про вручення або надати йому під розписку.

Рішення за результатами розгляду скарги платника єдиного внеску підписує керівник апарату ДПС (його заступник або уповноважена особа). Оригінал рішення після зазначення реєстраційного номера вихідної кореспонденції надсилається (надається) платнику єдиного внеску в паперовій та/або електронній формі в порядку, визначеному статтею 42 глави 1 розділу II Податкового кодексу України.

У разі якщо відділення поштового зв'язку не може вручити платнику єдиного внеску рішення у зв'язку з його відсутністю за місцезнаходженням, відмовою отримати рішення, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, рішення вважається врученим платнику податків у день, зазначений відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.