У практичному занятті для спеціалістів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, об’єднаних територіальних громад із земельних питань, старост, посадових осіб місцевого самоврядування Одеської області щодо актуальних питань діяльності органів публічної влади у сфері земельних відносин взяли участь Віталіна Колесник начальник відділу адміністрування місцевих податків і зборів управління податків і зборів з юридичних осіб Головного управління ДПС в Одеській області, Алла Лебеда заступник начальника відділу адміністрування місцевих податків і зборів управління податків і зборів з юридичних осіб Головного управління ДПС в Одеській області.
В ході заходу Віталіна Колесник проінформувала, зокрема, що земельний податок мають сплачувати власники земельних ділянок (паїв) та постійні землекористувачі – фізичні та юридичні особи. Об'єктами оподаткування земельним податком є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Органи місцевого самоврядування самостійно встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території. Ставка податку за земельні ділянки, нормативно грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження), встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування — не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь — не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель — не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб’єктів господарювання (крім державної та комунальної форм власності).
Ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, встановлюються:
-
за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, – у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області,
-
для сільськогосподарських угідь – не менше 0,3 відсотки та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі,
-
для лісових земель – не більше 0,1 відсотка від нормативної грошової оцінки площі ріллі.
Алла Лебеда звертаючись до слухачів зазначила, що в Одеській області на базі органів місцевого самоврядування діють постійні робочі групи з питань наповнення місцевого бюджету у тому числі з плати за землю. У складі робочих груп приймають учать фахівці міських рад, обласних адміністрацій, податкових органів, Держгеокадастру, землевпорядних органів, голови державних районних адміністрацій, голови сільських, селищних рад, ОТГ.
Головною метою є – обговорення проблемних питань стосовно наповнення місцевого бюджету та пошуку спільних шляхів їх вирішення.
У рамках децентралізації влади та відповідно до Закону України від 05 лютого 2015 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад» на території районів Одеської області створюються об’єднанні територіальні громади (ОТГ), до складу яких входять сільські, селищні та міські ради.
Децентралізація, тобто насамперед, передач значних повноважень та бюджетів від державних органів - органам місцевого самоврядування, має на меті надати більше повноважень тим, органам які знаходяться ближче до людей і де такі повноваження можливо реалізовувати найуспішніше.
Також, податківець, окремо розповіла як звітувати та сплачувати платникам податків за земельні ділянки, які увійшли до складу новостворених ОТГ.
Так, у разі об’єднання в поточному році сільських рад в об’єднану територіальну громаду плата за землю (земельний податок або орендна плата за землі державної і комунальної власності) сплачується на відкриті Державною казначейською службою України рахунки по сільських радах, а з нового бюджетного року на відкриті рахунки для зарахування надходжень з плати за землю до бюджету об’єднаної територіальної громади.
При цьому подання податкової звітності передбачає:
- У разі об’єднання в поточному році – надання до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки;
- У разі об’єднання в минулому році – надання до контролюючого органу в якому перебуває на обліку ОТГ.
В ході заходу слухачі отримали від представників податкової вичерпні відповіді на свої запитання.