Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Актуальні питання щодо порядку реєстрації платників у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків

, опубліковано 16 червня 2020 о 10:03

Які нормативні документи регламентують порядок реєстрації фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб?

Реєстрація  фізичних осіб та отримання Реєстраційного номеру фізичних осіб платників податків відбувається відповідно до Положення  про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів  України 29.09.2017 № 822, зареєстрованого  в Міністерстві юстиції України 25.10.2017 за № 1306/31174.

Згідно з цим Положенням  фізична особа незалежно від віку (як резидент, так і нерезидент), яка не включена до Державного реєстру, зобов’язана особисто або через  представника подати до відповідного контролюючого органу облікову картку фізичної особи – платника податків за формою № 1ДР, яка є водночас заявою для реєстрації у Державному реєстрі, та пред’явити документ, що посвідчує особу, який містить необхідні для реєстрації реквізити (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дату народження, місце народження, місце проживання, громадянство) (зразок).

На підставі яких документів здійснюється реєстрація фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб?

Для проведення реєстрації, внесення змін, отримання картки платника податків або відомостей з Державного реєстру використовуються дані документа, що посвідчує особу:

1) для громадян України:

паспорт громадянина України;

паспорт громадянина України для виїзду за кордон з відміткою про оформлення документів для виїзду громадян України за кордон на постійне проживання (для громадян України, які виїжджають за кордон на постійне проживання чи постійно проживають за кордоном);

тимчасове посвідчення громадянина України;

2) для іноземців та осіб без громадянства:

паспортний документ іноземця – документ, виданий уповноваженим органом іноземної держави або статутною організацією ООН, що підтверджує громадянство іноземця, посвідчує особу іноземця або особу без громадянства, надає право на в’їзд або виїзд з держави і визнається Україною;

посвідка на постійне проживання – документ, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства та підтверджує право на постійне проживання в Україні;

посвідка на тимчасове проживання – документ, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства та підтверджує законні підстави для тимчасового проживання в Україні;

посвідчення біженця – паспортний документ, що посвідчує особу його власника та підтверджує факт визнання його біженцем в Україні;

посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, – паспортний документ, що посвідчує особу його власника та підтверджує факт визнання його особою, яка потребує додаткового захисту.

Якщо в документах, що посвідчують особу, відсутня інформація про реєстрацію місця проживання/перебування особи або така інформація внесена до безконтактного електронного носія, який імплантовано у зазначені  документи, особа пред’являє:

довідку про внесення інформації до Реєстру та видані документи, що складається у формі витягу з Реєстру;

довідку про реєстрацію місця проживання / перебування особи, видану органом реєстрації, якщо після формування витягу з Реєстру змінилися дані щодо місця проживання особи;

довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи або довідку, що підтверджує місцеперебування громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території або переселилися з неї (за наявності таких документів).

Якою мовою заповнюється заява?

Заява, яка подається до ДПС для реєстрації у Державному реєстрі за формою № 1ДР або для внесення змін за формою №5ДР, повинна бути викладена українською мовою та не містити виправлень.

За зверненням фізичної особи орган видає документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі – це Картка платника податків.

Документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі, надається  протягом трьох робочих днів з дня звернення фізичної особи до контролюючого органу за місцем проживання фізичної особи.

До якого органу необхідно звернутись для реєстрації у Державному реєстрі фізичних осіб?

Громадяни України подають документи до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання), а ті, які тимчасово перебувають за межами населеного пункту проживання або не мають постійного місця проживання в Україні, - до будь-якого контролюючого органу.

У такому разі строк видачі документа може бути продовжено до п’яти робочих днів.

Які особливості реєстрації іноземних громадян?

Іноземці та особи без громадянства подають документи до ГУ ДПС в Одеській області, а іноземці та особи без громадянства, які мають посвідку на постійне проживання або посвідку на тимчасове проживання в Україні, можуть реєструватись як платники податків у ЦОПах  ДПІ територіальних управлінь ГУ ДПС в Одеській області, що відповідають місцю проживання в Україні, зазначеному в посвідці.

Іноземці та особи без громадянства для реєстрації додають до Облікової картки документ, що посвідчує особу іноземця чи особу без громадянства, та засвідчений в установленому законодавством порядку його переклад українською мовою (після пред'явлення повертається) і копію такого перекладу (крім осіб, які мають посвідки на постійне проживання або посвідки на тимчасове проживання в Україні).

Які особливості реєстрації малолітніх осіб?

Облікові картки N 1ДР малолітніх осіб (до 14 років) подаються одним із батьків  за наявності свідоцтва про народження дитини та документа, що посвідчує особу одного із батьків.

Якщо свідоцтво про народження дитини видане не українською мовою, необхідно подати засвідчений в установленому законодавством порядку переклад такого свідоцтва українською мовою (після пред'явлення повертається) та його копію.

Облікові картки N 1ДР фізичних осіб, які визнані недієздатними або обмежено дієздатними, подаються особами, які призначені опікунами (піклувальниками), за наявності документа, що посвідчує особу, яка визнана недієздатною, та документа, який посвідчує особу опікуна (піклувальника), та рішення про встановлення опіки (піклування).

У разі виникнення необхідності у реєстрації в Державному реєстрі малолітніх осіб, які залишились без піклування батьків та стосовно яких не прийнято рішення про встановлення опіки (піклування), документи на проведення реєстрації подаються представником органу опіки і піклування з документальним підтвердженням особи представника та його повноважень за наявності свідоцтва про народження.

Чи можливо подати документи представнику фізичної особи та за яких умов?

Облікова картка N 1ДР може бути подана через представника за наявності документа, що посвідчує особу такого представника, та документа, що посвідчує особу довірителя, або його ксерокопії (з чітким зображенням), а також довіреності, засвідченої у нотаріальному порядку, на проведення реєстрації фізичної особи у Державному реєстрі (після пред'явлення повертається) та її копії.

Якщо довірена особа є іноземцем або особою без громадянства, до документа, що посвідчує її особу, вона додатково додає засвідчений в установленому законодавством порядку його переклад українською мовою (після пред'явлення повертається) та копію такого перекладу (крім осіб, які мають посвідки на постійне проживання або посвідки на тимчасове проживання в Україні).

Чи необхідно фізичній особі вносити зміни до Державного реєстру?

Фізичні особи - платники податків зобов'язані подавати контролюючим органам відомості про зміну даних, які вносяться до Облікової картки, протягом місяця з дня виникнення таких змін шляхом подання Заяви за формою N 5ДР.

Порядок подання та терміни аналогічні поданню заяви за формою№1ДР.

Які вимоги для отримання документа, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі?

Документом, що засвідчує реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі  є Картка платника податків. У такому документі зазначається реєстраційний номер облікової картки платника податків.

Для отримання такої картки фізична особа пред’являє документ, що посвідчує особу.

Картка платника податків надається протягом трьох робочих днів з дня звернення фізичної особи, її представника до контролюючого органу за місцем проживання фізичної особи.

Іноземці та особи без громадянства отримують Картку платника податків в ГУ ДПС в Одеській області.

Також слід зазначити, що видача Картки платника податків є найбільш поширеною адміністративною послугою ДПС, яка надається  безкоштовно.